Home » Teamdevelopment » that’s life…..

that’s life…..

Ik hou van Facebook! Het is voor mij een dagelijks portie plezier. Geven onze posts op Facebook een reële afspiegeling van het dagelijkse leven? Nee. Maar dat doen de kranten, nieuwsrubrieken etc. ook niet……

Een van mijn favorieten op Facebook is HONY (Humans of New York). Een prachtige serie portretten en mini interviews met mensen op straat, gedaan door Brandon Stanton. jaar geleden startte hij met het fotograferen van mensen op straat vanuit een ander perspectief, daarna gevolgd door korte interviews.Inmiddels heeft HONY meer dan 6 miljoen volgers, en staat zijn boek op no 1 van de bestsellerslijst van The New York Times.

33887_403068513100588_681098363_n

Voor mij is Brandon een van mijn helden, om meerdere redenen: het is nooit zijn uitgangspunt en bedoeling geweest om 6 miljoen volgers te krijgen, hij is gaan doen wat zijn hart ingaf. En dat heeft geweldige gevolgen gehad. Het is buitengewoon knap hoe hij mensen tot ontboezemingen kan verleiden die je laten lachen, bewonderen, ontroeren en nadenken.

Hoe? Door oprechte interesse in mensen, door de vragen te (durven) stellen die de kern raken, en door niet op te geven. Zoals hij zelf zegt in een interview: Ik ben niet de beste fotograaf, niet de beste journalist, maar ik ben goed in mensen benaderen. En daarmee laat hij de ‘gewone’ zien, waar de wereld voor 99% uit bestaat.

Vanmorgen heb ik een geweldige TED talk gezien van Brandon, waarbij hij zijn kijk op journalistiek weergeeft.
Het zette mij weer aan het denken hoe ook beeldvorming in organisaties kan ontstaan. Iemand vertelt iets over een ander, of over een team. Gekleurd door eigen ervaringen en perceptie. En vervolgens wordt dit de waarheid van meerdere mensen, waarbij de nuancering en context vaak dreigt te verdwijnen.

Hier ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij leidinggevenden: wat vertel je over je medewerkers aan jouw leidinggevende? Wat is de beeldvorming die je neerzet? Is je kritiek gericht op iemands werk, of zijn het de zaken waar jij je als persoon aan ergert? Hoe objectief probeer je te zijn in je oordeel wat je naar buiten brengt?

Uiteraard geldt dit niet alleen voor leidinggevenden, maar voor alle medewerkers: denk na over wat je over je collega vertelt, en hoe dit de beeldvorming over iemand beïnvloedt. Jouw 10% van de waarheid kan 100% voor een ander worden.

Kun je 16 minuten van je tijd vrijmaken? Kijk dan naar de TED talk, en laat je inspireren en ontroeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag gebruik maken van deze HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>