Home » Mirwaarde » Over talkshows en de kunst van luisteren.

Over talkshows en de kunst van luisteren.

Is het je ook wel eens opgevallen dat de gasten en presentatoren van talkshows die naam wel erg letterlijk nemen? Naar mijn idee vooral als het de heren en dames politici betreft: kunstenaars in het niemand laten uitpraten, overal doorheen kakelen en vooral niet luisteren naar wat een ander zegt: zorg dat je zoveel mogelijk aan het woord bent.

Soms vraag ik me af of in de mediatraining de spelregels van goede communicatie niet aan bod komen, terwijl er toch best enig onderzoek naar gedaan is. Een kort rondje Google levert het volgende op:

Confucius had zo’n 500 jaar voor Christus al een handige benadering van goede communicatie:
Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren als te praten.

De hedendaagse communicatiedeskundigen hebben zich er ook nog eens over gebogen en komen meestal uit op de 80/20 regel: goede communicatie is 80% luisteren en 20% praten. Zat Confusius er toch niet zover naast….

Maar wat is dat luisteren dan precies? Iedereen kent wel het gevoel dat je als spreker direct krijgt als iemand echt naar je luistert: je voelt je ‘gehoord’. Maar waar ligt dat dan aan? Wat maakt dat je bij de een, als het meezit, hooguit het gevoel hebt dat je uit mag spreken; terwijl je bij de ander weet dat hij oprecht geïnteresseerd is?

We gaan verder, en kijken wat de oude vertrouwde Van Dale hierover zegt:
luis·te·ren (luisterde, heeft geluisterd)
1oplettend naar iets horen met de bedoeling om het gesprokene te verstaan
2(+ naar) aandacht schenken aan: naar iets niet willen luisteren
3(+ naar) gehoorzamen: het schip luistert naar het roer

Hm, toch niet waar ik echt naar op zoek ben…. Door naar de managementsites:

Carrieretijger (prima site overigens!), geeft de technieken voor goed luisteren:
Luisteren: hoe doe je dat?
Geef de ander de ruimte:
• laat hem uitspreken
• jaag hem niet op

Houd contact met de spreker:
• kijk de spreker aan (maak oogcontact)
• knik
• hum
Iemand krijgt de indruk dat jij goed luistert als hij in jouw woorden terughoort wat hij belangrijk vind: geef feedback:
• vat samen wat de spreker gezegd heeft
• geef aan wat volgens jou de belangrijkste punten van de spreker zijn
• vraag of je het goed begrepen hebt
Ga in op wat de spreker zegt. Toon belangstelling voor zijn verhaal.

Mooi technisch verhaal, geeft prima aan wat je richting gesprekspartner doet, maar bespreekt niet wat er bij jezelf van binnen gebeurt als je echt luistert. Of eigenlijk vooral wat er niet gebeurt: Het is het achterwege laten van vooroordelen, het niet alvast een mening vormen in je hoofd. Of bezig zijn met het antwoord dat je gaat geven. En dan maakt luisteren tot veel meer dan de ander uit laten spreken.

Het is niet gemakkelijk, de kermis in ons hoofd draait meestal op volle toeren. Meningen, oordelen, vragen en opmerkingen duikelen kris kras over elkaar heen. En zo missen we misschien wel de essentie van wat de ander zegt. En heeft de ander niet het gevoel dat er echt naar hem geluisterd wordt.

Misschien heeft de Franse schrijver Marcel Achard het uiteindelijk wel het best begrepen:
“Vrouwen zijn gek op zwijgende mannen. Ze denken dat die luisteren.”

Op dit artikel is 2 keer gereageerd.

  1. Babette zegt:
    wat een heerlijke stukje Mirjam, feest van herkenning want ik heb ook echt een afwijking om op de vraagstellingen van interviewers te letten, soms idd een bron van ergenis! Je hebt t weer prachtig omschreven! Grtjs Babette
  2. Simone zegt:
    Het blijft een kwestie van zenden en ontvangen. En niet iedereen zit op dezelfde golflengte…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>