Home » Advies » Gimme Gimme Gimme…

Gimme Gimme Gimme…

Geven lijkt het nieuwe toverwoord in ondernemersland te zijn: wetenschappelijke artikelen, columns in de kranten, linkedin, je komt het belang van geven overal tegen. Google even op ‘geven’ en je krijgt een overweldigend aanbod aan webinars en workshops.

Door te geven loopt je bedrijf beter, kom je zelf in een hogere energie en zet je jezelf positief op de kaart. Doen dus !?

Je ziet het regelmatig met ‘nieuwe’ trends: eigenlijk is er niets nieuws onder de zon: alle religies en filosofische stromingen hebben het al eeuwenlang over het belang van geven. Of je nou christen, moslim of boeddhist bent. Maar dan gaat het wel over het onbaatzuchtige geven. Niet met de verwachting om er iets voor terug te krijgen, maar in het vertrouwen dat er ook voor jou gezorgd wordt. En dat is een cruciaal verschil!

Zoals vaak gebeurt met een gedachtengoed, zie je nu ook dat het door veel bedrijven en ondernemers opgepakt wordt op de manier die hen het beste uitkomt: ik geef je een gratis e-book, en bestook je vervolgens met bergen mails waarin al mijn peperdure cursussen aangeprezen worden.

Het principe van geven verwordt op deze manier tot een simpele marketingtruc waaruit de diepgang volledig is verdwenen. Jammer, trucjes hebben de meeste mensen namelijk redelijk snel door.

Kan geven helemaal onbaatzuchtig zijn? Nee, want in ieder geval hou je er in de meeste gevallen een goed gevoel aan over, en dat op zich is al een beloning.

Een mooi voorbeeld van geven zonder verwachting, dat me altijd bij is gebleven, komt van een paar jaar geleden:

locatie: kassa bij supermarkt.
Klein meisje kijkt verlekkerd naar chocolade sinterklaas in de bak en probeert de aandacht van haar moeder te trekken. Tevergeefs, die is druk in gesprek met een vriendin. De man achter hen legt stiekem een pop bij zijn boodschappen, rekent af, geeft de pop met een knipoog aan het meisje en loopt weg, zonder dat de moeder iets in de gaten heeft. Het meisje in volslagen verbijstering en met een glimlach van oor tot oor achterlatend. Ik ging huppelend naar buiten!

sinterklaas.duur.uitgaven.chocolade.snoepgoed.groot

En nog steeds moet ik glimlachen als ik er aan terug denk, wat een mooi geschenk van een onbekende man, die waarschijnlijk nooit kon bedenken dat hij onderwerp van een blog zou worden, zo’n drie jaar later.

En dat is waar het bij het echte geven naar mijn mening om gaat: gewoon doen, niets verwachten en je laten verrassen door wat het leven je terug geeft.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met geven!

Maak er een mooie dag van….

Op dit artikel is 4 keer gereageerd.

  1. Michel zegt:
    “Kan geven helemaal onbaatzuchtig zijn? Nee, want in ieder geval hou je er in de meeste gevallen een goed gevoel aan over, en dat op zich is al een beloning.”. Wat mij betreft de spijker op z’n kop. En dat is precies wat geven nou zo leuk maakt.

    Dat, en de hoop dat dat meisje zich dit ooit nog herinnert en over 15 jaar hetzelfde doet aan de kassa. Pay it forward.

  2. precies! en als Karma zijn werk doet leest de betreffende meneer misschien mijn blog wel…
  3. Stephanie zegt:
    Nou, inderdaad, zo werkt het. Mijn dochter en ik zaten op een mooie dag op een bankje en waren in leuk gesprek met een oudere man. Zij mocht van hem een mooie kaart uitzoeken in een winkel tegenover. Onze dochter straalde en de man, die bekende dat jij opfleurde van het gesprekje en de blije reactie van onze dochter, kreeg er ook een goed gevoel van. Eigenlijk komen kleine situaties waarin iemand die jou niet kent, iets zo maar voor je doet, best vaak voor. En andersom kan een kleine dienst en oog voor een ander, iemand enorm blij maken en jouw dag weer goed. En het werkt nog aanstekelijk ook!
  4. Wat een mooi verhaal Stephanie! Ik hoop dat je dochter dit zich later nog herinnert, en anders zal jij het zeker nog vertellen. Dat is de inspiratie in het leven! Een ander mooi verhaal van iemand in Amerika die altijd bij de tolweg voor de automobilist achter haar betaalde. Bedrag 50 cent, maar goed gevoel voor twee partijen onbetaalbaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag gebruik maken van deze HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>