Home » Advies » Well done!

Well done!

De afgelopen dagen, sinds mijn website in de lucht is, heb ik me mogen wentelen in een warm bad van complimenten. Niet geheel terecht, want het meeste werk is verzet door mijn webbouwer. Maar toch: wat is dat heerlijk, en wat geeft dat een goed gevoel: mensen die de moeite nemen om oprecht gemeend iets aardigs tegen je zeggen.

Tegelijkertijd heeft het me aan het denken gezet over ons (on)vermogen in het algemeen om complimenten te geven. Terwijl we eigenlijk allemaal weten hoe het voelt om er een te krijgen. Hoe gemakkelijk is het niet om de fouten van een ander (of zijn werk)te zien en te benoemen.

Onlangs hoorde ik het volgende verhaal van een vriendin van mij: zij had bijna dag en nacht gewerkt om een online project op tijd af te krijgen. De dag voor de deadline tot twee uur ‘s nachts doorgewerkt om het toch nog te halen. En gelukt!! Moe maar voldaan heet dat dan. En wat waren de onderwerpen van de eerste mailtjes die zij de volgende dag ontving? Letterlijk en figuurlijk gingen die over punten en komma’s, zonder een enkel positief woord over het afgeleverde huzarenstukje. De afzenders van de betreffende mails hebben waarschijnlijk geen idee gehad wat een negatieve impact dit op mijn vriendin heeft gehad.

Door haar verhaal werd ik me eens te meer bewust hoeveel we kunnen bereiken met een vriendelijk woord. Zowel door te geven als door te ontvangen. Zullen we eens een week lang iedere dag minimaal één compliment geven? Om het makkelijker te maken een minicursus:

Beginners:
Zeg gewoon iets aardigs tegen iemand, over hemzelf of over zijn werk. Glimlach erbij, klaar! En let er ook even op wat het met jezelf doet, dat blije gezicht van die ander…

Gevorderden:
Pas de regels van het geven van complimenten toe:
3 simpele tips:

1.Wees specifiek!“Je hebt het goed gedaan vandaag” is een goed begin maar een compliment wordt veel beter ontvangen als je specifiek in gaat op een taak.
2.Wees op tijd! Een compliment wordt altijd beter in ontvangst genomen wanneer de actie nog vers in het geheugen staat.
3.Wees eerlijk! Geef een compliment omdat iemand iets goeds heeft gedaan. Want een nep compliment wordt door iedereen herkent.

Die hards:
De complimentjes schudt je uit je mouw: specifiek, op tijd en eerlijk. Geen probleem. Maar wees eerlijk: zie je ook die goede kanten aan iemand die je niet mag? Sterker nog: zeg je dat ook tegen die persoon? Ga hier eens een week mee aan de slag. En als het hardop uitspreken van een compliment aan die vervelende collega een brug te ver is, doe het dan in ieder geval in gedachten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, laat ze vooral horen. Maak er een mooie week van……

Op dit artikel is 8 keer gereageerd.

  1. Bert zegt:
    Mirjam, bedankt voor je blog, zet je weer aan het denken.
    Misschien ook nog een leuke tip:
    Wees spontaan, een compliment aan een volkomen onbekende, bv over een mooie jas, tas of mode accessoire.
    Voor diegene kan haar/zijn dag niet meer stuk..
  2. Dank je wel Bert, mooie aanvulling. Ga ik zo gelijk oefenen bij Albert Heijn :-)
  3. Nelleke zegt:
    Mooi verhaal Mirjam! En een goed initiatief. Zelf ben ik een paar jaar geleden begonnen met het maken van complimentjes en opmerkingen, die eenvoudigweg laten zien dat je iemands inspanning hebt gezien… Mensen zijn vaak verbaasd omdat we het niet gewend zijn. Het zijn vaak de kleine complimentjes die we vergeten te maken… En juist die zijn zo makkelijk… Het hoeft niet allemaal groot te zijn. Het is gewoon fijn om gezien en gewaardeerd te worden… Maar als we dat willen, moeten we zelf ook anderen zien en waarderen…
  4. Simone zegt:
    Wat heb je weer een pakkende blog geschreven Mirjam. Stof tot nadenken! In het verlengde daarvan deel graag een opmerking die ik ooitbvan een wijs man meekreeg: Zeg alleen iets over een ander als je iets positief over die persoon te melden hebt.
  5. Carolien zegt:
    Ja Mirjam, deze eenvoudige boodschap geeft al meerwaarde!
  6. Jo zegt:
    Mirjam het is een prima artikel. Graag wil ik nog een aanvulling doen op je laatste zin tav niet mogende collega, je kan er voor kiezen het per mail in korte bewoording toch een compliment te geven. Misschien dat dit zelfs tot positieve contacten kan leiden. Wat ik mis is het reageren op de bedankjes. Deze worden vaak door de ontvanger kleiner gemaakt. Het volmondig als een ja bedankt te accepteren is ook een kunst!
  7. Beste Jo, een compliment ontvangen is inderdaad een vak apart. Misschien een mooi onderwerp voor een volgende blog? Dank voor je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag gebruik maken van deze HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>